Feriebilleder
Paris 1977
Mine blandede fotos fra den tur i sommeren 1977.
Charlotte og jeg tog fra Helsingør over Fredericia,
Bad Gandersheim i Tyskland til Amsterdam.
Derefter ned gennem Belgien til første stop i det nordlige Frankrig,
inden turen gik til Paris.
På turen hjem var der blandt andet stop i Hamburg, med besøg i Hagenbeck Tierpark.
Næste stop var Sønderborg, hvor jeg fangede en forkølelse, der blev så heftig,
at turen til Helsingør dagen efter måtte afbrydes med et syge-stop
i Nyborg.
Det var min første udlandsrejse, og min begejstring for Paris
er aldrig taget af igen.
Hvor mange gange jeg senere har været i Paris, har jeg ikke tal på.
En enkelt uge ankom jeg til Paris ikke mindre end tre gange, men
da var det forretningsrejser, med minimal tid til at være turist.
Der er tekster under de fleste af billederne.
Det er den tekst jeg skrev bag på billederne efter hjemkomst.
Der er en del fejl, men jeg har ikke rettet dem.
Der er tilføjet et par få kommentarer.

Den første dag. Fra Helsingør, og her er vi nået til færgelejet i Halsskov.




































































































































































































































Sejltur over Storebælt.

Den gang var der fast trafik over Storebælt.

Første udpakning og opstilling af teltet i Fredericia.
Tyskland

Første måltid i Tyskland.
Dybfrossen fiskefilet, så der blev levnet.

Første overnatning i Tyskland var i Bad Gandersheim, et stykke syd for Hannover.
Holland

Et pedallokum på campingpladsen "De Badhoeve" lige udenfor Amsterdam.


Marsken ved Uitdammerdijk, nord for Amsterdam.



Uitdammerdijk, Durgerdam, Amsterdam.

Uitdammerdijk, Durgerdam, Amsterdam.

Uitdammerdijk, Durgerdam, Amsterdam.

Uitdammerdijk, Durgerdam, Amsterdam.

Amsterdam, nord.

Amsterdam, nord.

Amsterdam, nord.

Amsterdam, nord.

Amsterdam, nord.

Amsterdam, nord.

Amsterdam, nord.

Amsterdam, nord.

Amsterdam, nord.
Han inspirerede mig iøvrigt til et lille maleri.

Kanalrundfart i Amsterdam. Den Russiske Kirke.

Kanalrundfart i Amsterdam. Den Russiske Kirke.

Kanalrundfart i Amsterdam. Broen er flere gange blevet malet af Van Gogh.

Kanalrundfart i Amsterdam. Broen er flere gange blevet malet af Van Gogh.


"Robinson Crusoes Ø" i Amsterdam.
En kunstner som lever der med ænder, gæs og andre dyr, samt 7 kvinder (sagde guiden).

"Robinson Crusoes Ø" i Amsterdam.

"Robinson Crusoes Ø" i Amsterdam.





"Kattebåden" som årligt har 60.000 katte igennem.
De sælges, og en gang om året udtyndes der ved aflivning.

Kunsnerbolig med en husleje på kun 150 kroner om året.

Verdens ældste bryggeri.

Ambassade.


Amsterdams mindste hus. Klemt inde mellem et hvidt og et brunnt.

Arkitekt-kontor.


Udluftningsbrønde til en underjordisk motorvej på cirka 6 km.
Vi skulle igennem den på vej tilbage til campingpladsen.

Den underjordiske motorvej kører under dette skibsværft.

Dass.

Grønttorv i Amsterdam, som dog kun sælger planter, plantefrø og lignende.


Der sælges også "havepryd".

Madame Tussauds voks-museum i Amsterdam: Winston Churchill.

Madame Tussauds voks-museum i Amsterdam.
Forrest er det Ghandi, så er det Fidel Castro, Nehru, og bagved rager Charles de Gaulle op.

Arbejdende værksted, men modellen er også af voks.
Frankrig

Så er vi kommet til Frankrig. Første stop var i Brunemont.
En lille smuk landsby, som blev svært ødelagt under krigen, og stadig bar spor af det i 1977.

Brunemont.

Brunemont.

Brunemont.

Brunemont.
Det inspirerede mig til et lille maleri, som i dag hænger i min sofa-stue.

Brunemont.
Paris

Så er vi kommet til Paris - det vil sige den lille forstad Neuilly sur Marne.

Neuilly sur Marne.

Neuilly sur Marne.

Der spilles Boule på campingpladsen i Neuilly sur Marne.

Neuilly sur Marne. Hundekiksene lå urørt i fem dage.

Charlotte har sat vand over til morgenkaffe.

Morgenbordet er ved at være klar.

Stefan (naboens søn) ville hellere have baguette end sukkerkringler.

Charmetrolden Stefan.

Marne's løb mod Paris.

Slusen i Neuilly sur Marne.


Marne's løb væk fra Paris. Neuilly sur Marne.

Det tager i gennemsnit 12 minutter at fylde det store bassin.




Omegns "S-station" med hyggemusik, restaurant og hygge.
Stationen hedder Nogent-Vincennes.

Det blev tradition mange år frem at få en øl på denne restaurant lige skråt over for Notre Dame.
Trafikbetjenten kunne nemt konkurrere med ham der i sin tid stod på Sct. Hans Torv i København.

Kirken i forbindelse med Palace de Justice hedder St. Chapelle.

Tour St. Jacques på Place de Chatelet.

Den kendte port på Cité. Palace de Justice.

Første glimt af Seinen, med Notre Dame på øen Cité.
Broen nærmest er Pont des Arts, som den gang var lukket på grund af forfald. Men blev senere åbnet, og jeg er gået over den mange gange.

En sejltur med skibet (ca. 75 min.) med spisning - uden drikkevarer - koster 75 F = ca. 87 kr. (1977).

Bogladerne på sydsiden af Seinen ved Voltaire.

Der åbnes først kl. 13.

Notre Dame set fra Pont st. Michel.

Notre Dame set fra pladsen bag politipræfektoratet.
Pladsen hedder Place de Parvis. (Den har vist senere skiftet navn).

Notre Dame set fra Pont Au Double.

Notre Dame - nordligste tårn.


Notre Dame. Dette rum blev totalt ødelagt under branden i 2019.


Figur (Gargoyles) på det sydligste tårn.
Bemærk i baggrunden Tour Eiffel, Invalides, St. Germain, St. Michel.

Udsigt fra Norte Dame ned i Rue Cloitre.

Udsigt mod nord. Sacre Cæur.
Til venstre ses Gare St. Lazare. Ved kranerne ligger de berømte haller som var ved at blive renoveret væk.
Forrest ses Place du Chatelet og Seinen.

Udsigt sydøst. De lave moderne bygninger til venstre er Faculte des Sciences (Universitetet).

Udsigt syd. I forgrunden er det Sorbonne.


Udsigt fra 1. sal. Broen som båden er på vej ind under er Pont St. Michel.

Kuplen til venstre for Tour Eiffel er Hotel Invalides, hvor Napoleon ligger.

Et kig ud på vej ned af trappen.

Under stationen Bir Hakeim.

Bir Hakeim er stationen nærmest Tour Eiffel.
Bemærk togets gummihjul.

Bir Hakeim.


Tour Eiffel fra Quai Branly.

Der spilles Boule på Quai Branly. I baggrunden Bir Hakeim.

Jardin du Trocadero set fra Tour Eiffel.

Nordligste pille.


Fantastisk at stå mellem pillerne og se op.

Nordligste pille.


Et indtryk af størrelsen.
I baggrunden er det Ecole Militaire.

Elevatorskinnerne.


På vej op for første gang.
Bemærk lysbatteriet i midten.

Med angivelse af etager (nyere foto).

Stadig på vej op. Har lige passeret 1. sal.

Elevatorhjulet på 2. sal.

Omstigning på 2. sal.

Udsigten fra restauranten på 2. sal. Iøvrigt lækker mad.

Det er fantastiske dimensioner. Her er det 2. sal.

Under omstigning på 2½ sal.

2½ etage.

Man kan gå op, men ...
(Jeg prøvede mange år senere at gå ned).

2. sal. Desværre tåge.
Retning nordøst mod Place de Alma og Gare St. Lazare. Langt ude i horisonten skimtes Sacre Cæur.

2. sal. Triumfbuen og til venstre ses Musee d'Arts Moderne.

2. sal. Metro-stationen Bir Hakeim. Vejen på højre side af Seinen hedder Aveny du President Kennedy.
På den fjerneste spids af øen står Frihedsgudinden.
Broen forrest er Pont de Bir Hakeim.

Frihedsgudinden kan svagt skimtes øverst i billedet.

3. etage. Triumfbuen og Musee d'Arts Moderne.

3. etage. Jardins du Trocadero.

3. etage. Champs de Mars. I baggrunden Ecole Militaire.

3. sal. Et kig lige ned.

3. sal. Et kig lige op.

Sejltur på Seinen forbi Place de la Concorde, med Obelisque de Luxor.

Under broerne langs Seinen er hyggeligt.
Broen er Pont de L'Archeveche, den næste er Pont de la Tournelle, hvor statuen af Sainte-Genevieve kan ses.

Pont Alexandre III.

Pont Alexandre III.

Pont Alexandre III er fantastisk smuk.

Tour Eiffel skjuler sig i tågen.
Broen er Pont de L'Alma.


Palais Bourbon. Assemblé Nationale.

Pont Royal.

Gare D'Orsay, som senere er blevet til et usædvanligt spændende kunstmuseum.

Mellem Pont Notre Dame og Pont D'Arcole. Man ser på Paris' ældste bygningsværk.
Bagest Conciergerie. Foran Quai aux fleurs, og forrest til venstre Hotel de Dieu, som er et stort hospital.

Pont Neuf.

Notre Dame.
Denne del blev hårdt medtaget af branden i 2019, og tårnet styrtede ned.

Ile de la Cité og Notre Dame set fra Pont de la Tournelle.

Den gang var indgangen til Louvre nærmest modsat af i dag.
Her er det fra Collonade de Perrault.

Et kig gennem Collonade de Perrault til friluftsscenen.

Et kig modsat Collonade de Perrault, og man ser Eglise St. Germaine l'Auxerrios.

Collonade de Perrault.

Kraftig trafik igennem Louvre mod Rue de Rivoli.

En "minitriumfbue" inde i Louvre, set ned mod Jardin des Tuileries.
Pladsen hedder Place du Carrousel.

På vej ind i Louvre museet.

Og så var der minsanten et springvand med guldfisk inde i Louvre.
Og en fantastisk trappe, som ikke rigtigt førte nogen steder.

Cour du Sphinx.

På vej forbi Rembrandt ind til Mona Lisa.

Venus fra Milo.
Og skøn - det er hun.
Og skøn - det er hun.

- også bagfra.

Ufattelige detaljer.


- og her sidder han minsanten og kigger på Venus fra Milo.

Salon Carve.

Parti fra Rue de Rivoli, lige ved Metro Louvre.

Place de la Concorde med obelisken.

Fra Rue Rivoli ned til Place Vendome.

Et skønt sted i begyndelsen af Champs-Elysées, Rond-Point des Champs-Elysées.

Place de la Concorde med obelisken.

Og endelig Champs-Elysées med Triumfbuen i baggrunden.

Man mærker et sært internationalt pust.

- masser af fortovsrestauranter.

- og masser af mennesker.

Triumfbuen.

Et fantastisk syn.

Nordøstlig frise.

Og helt enormt stort.

Den evige flamme.

Man mærker ikke meget til den "gamle stemning" ved Moulin Rouge.

Sådan er facaden modsat Moulin Rouge. Place Blanche.

En port i et skrapt pornokvarter på Boulevard Rochechonart.

Pizzaria'et ligger til højre for Moulin Rouge.

På vej ad Rue Steinkerque mod Sacre Cæur.

Sacre Cæur ligger højt og der er mange trapper, og en modbydelig stank af gammel tis.

Der er proppet med turister både ude og inde.

Hele Paris ligger for ens fødder fra trappen foran Sacre Cæur.

- og de uundgåelige lys.

Inde i kirken.

En del af kirken fra rundgangen i kuplen.

Kuplen er fantastik stor.

Rundgangen.


På vej op til den udvendige del af kuplen.

- halvvejs oppe.

Toppen er nået - og Paris er pludselig blevet "moderne".

Pladsen foran Sacre Cæur hedder Square Willette.

Og så er vi menneskemylderet på Place du Tertre, med kunstnere og fup og dyre bajere.

Udsigten er ubeskrivelig.


Stemning på Place du Tertre ud mod Rue Novins.




Hun var skrap med en spartel.

- og sikken et temperament.

En vinmark midt i Paris.
Cirka 1.000 kvadratmeter på Rue des Saules, ud mod Coulaincourt.
Cirka 1.000 kvadratmeter på Rue des Saules, ud mod Coulaincourt.

Nedgangen til Coulaincourt.

Kunstner på hjørnet af Rue des Saules og Rue St. Vincent.

Place de la Bastille med Colonne de Juillet.

Rue de Lyon.

Gare de Lyon.

Moderne og gammelt.
Gare de Lyon.
Gare de Lyon.

En lur i solen og larmen på Quai de la Rapée.

Quai de la Rapée. En vigtig fragtkaj.
Bagest skimtes Notre Dame.
Bagest skimtes Notre Dame.

Broen er Pont Neuf.
Kuplen er Palais de L'Institut.
Båden forrest er kun det bageste der er selve båden.
Kuplen er Palais de L'Institut.
Båden forrest er kun det bageste der er selve båden.
Lastprammen foran er surret fast med wirer og den slingrede kraftigt.

På Pont D'Austerlitz på vej ind i Jardin des Plantes, som er botanisk og zoologisk have, og universitet.
Tyskland

Hamburg.
Et fly lander hvert 25. sekund og campingpladsen var overfyldt.

Hagenbeck Tierpark.
På vej dertil, kom jeg til at køre i den forkerte retning i en lille gade, og en tyske råbte arrigt "EinbahnStrasse".
På vej dertil, kom jeg til at køre i den forkerte retning i en lille gade, og en tyske råbte arrigt "EinbahnStrasse".







Fra Hamburg gik turen videre, med stop i Sønderborg, hvor jeg fik begyndelsen til en kraftig forkølelse.
Næste dag skulle vi have været videre hjem til Helsingør.
Men vi blev nødt til at stoppe i Nyborg, hvor vi blev på campingpladsen lige ud til Store Bælt i et par dage, mens jeg fik den værste feber ud af kroppen.

En pænt dekoreret bil.
Den klarede hele turen med kun én smutter. Det havde regnet kraftig i Holland og der havde samlet sig regn i vognsporet, og det væltede ind i motoren som gik i stå. Fem minutter efter var den igen tør, og startede med det samme.

Hjemme igen på Vinkelvej i Helsingør.
Ros til vognen, som klarede turen på 3.321 km.